Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
Matejki, u kulturalnych lekarzy i dentystów pastele Wyspiańskiego, portrety i pejzaże Mehoffera czy Wyczółkowskiego, surowy temat niezdobnej martwej (z wyjątkiem jeszcze kwiatów) prawie nie istniał, nie istniała również - poza niezmiernie rzadkimi jednostkami - świadomość gry czysto malarskiej, tym bardziej cézanne'owskiej budowy płótna kolorem. A historycy sztuki? Przemiły profesor Jagiellońskiego Uniwersytetu Jerzy Mycielski jeszcze się za głowę łapał, gdy mówiono o... Courbecie.
Formiści, którzy zaraz po wojnie światowej pierwsi wszczęli żywy ruch artystyczny w Krakowie, byli tak zapaleni do nowinek kubizmu, futuryzmu, że rola Cézanne'a, zdaje mi się, w ich formacji malarskiej była nikła. Chyba się nie mylę twierdząc, że największy wśród nich
Matejki, u kulturalnych lekarzy i dentystów pastele Wyspiańskiego, portrety i pejzaże Mehoffera czy Wyczółkowskiego, surowy temat niezdobnej martwej (z wyjątkiem jeszcze kwiatów) prawie nie istniał, nie istniała również - poza niezmiernie rzadkimi jednostkami - świadomość gry czysto malarskiej, tym bardziej cézanne'owskiej budowy płótna kolorem. A historycy sztuki? Przemiły profesor Jagiellońskiego Uniwersytetu Jerzy Mycielski jeszcze się za głowę łapał, gdy mówiono o... Courbecie.<br>Formiści, którzy zaraz po wojnie światowej pierwsi wszczęli żywy ruch artystyczny w Krakowie, byli tak zapaleni do nowinek kubizmu, futuryzmu, że rola Cézanne'a, zdaje mi się, w ich formacji malarskiej była nikła. Chyba się nie mylę twierdząc, że największy wśród nich
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego