Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
opuszczenia w domu, w którym brak dźwięku: "dom ogłuchł - oniemiał". Natomiast burze, wichry i pioruny są ukłonem w stronę konwencji; najmocniejszy bowiem efekt akustyczny to gra na fortepianie tracącej zmysły Żony, urywa się, znów jest podjęta - a potem wdzierają się podobnie akordy szalonej muzyki, nie wiadomo skąd, znów nagle urwane.
Nasuwa się pytanie, czy owa najpełniej odczuwana "niesceniczność" Nie-Boskiej komedii nie wynika z odmiennego, niż przede wszystkim u Słowackiego, przetworzenia przez Krasińskiego wrażeń z teatru epoki. Zdecydowanego przesunięcia ku stylowi, przejętemu za operą. (Nieco podobnie - w Manfredzie Byrona, równie gorącego, jak Krasiński, wielbiciela spektakli operowych). Śpiew, muzyka, głosy niewidzialnych atakujące
opuszczenia w domu, w którym brak dźwięku: "dom ogłuchł - oniemiał". Natomiast burze, wichry i pioruny są ukłonem w stronę konwencji; najmocniejszy bowiem efekt akustyczny to gra na fortepianie tracącej zmysły Żony, urywa się, znów jest podjęta - a potem wdzierają się podobnie akordy szalonej muzyki, nie wiadomo skąd, znów nagle urwane.<br>Nasuwa się pytanie, czy owa najpełniej odczuwana "niesceniczność" Nie-Boskiej komedii nie wynika z odmiennego, niż przede wszystkim u Słowackiego, przetworzenia przez Krasińskiego wrażeń z teatru epoki. Zdecydowanego przesunięcia ku stylowi, przejętemu za operą. (Nieco podobnie - w Manfredzie Byrona, równie gorącego, jak Krasiński, wielbiciela spektakli operowych). Śpiew, muzyka, głosy niewidzialnych atakujące
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego