poznamy wewnętrzną logikę nauk <br>mistrzów zen, nie oznacza to, że koan doprowadził nas do 'oświecenia' <br>- nie zobaczymy formy w 'pustce' i 'pustki' w formie tylko dlatego, że <br>wiemy, iż mamy do czynienia z sądem paradoksowym. <br>Słowa zen, które analizowaliśmy, pozostały więc 'martwymi' słowami, <br>a ich ożywienie musimy pozostawić mistrzom zen. Niemniej jednak język zen <br>bezsprzecznie zasługuje na analizę jako unikalne zjawisko w historii religii <br>świata. <br><page nr=219><br><tit>4. ZEN A FILOZOFIA WSCHODU</> <br>Kluczowe dla zen pojęcie 'nicości absolutnej', czyli 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości' ma swoje odpowiedniki w filozofii Wschodu, zwłaszcza <br>w buddyzmie i taoizmie. Zanim przejdę do omawiania tego problemu, <br>chciałabym zasygnalizować, iż pojęcie