ograniczonym zakresie, inkrustację i intarsję - wlewanie płynnego metalu w nacięte rowki. Spotykamy przykłady tej techniki w blatach stołów (Podhale) i instrumentach muzycznych, kozłach lubuskich, gajdach, fujarkach. <br>Jednakże piękno to nie tylko ornamentyka. W wielu przypadkach stanowi o nim "czysty" kształt przedmiotu, proporcje chałupy, rytm brony, uroda laski pasterskiej, rybackiego więcierza. Obcowanie z przyroda potęgowało wrażliwość na dostrzegane formy gałęzi, sugerujące skojarzenia ze zwierzęciem, wężem, tańcem. Rzeźbiąc laskę chętnie wybierano kij zakończony bulwa. Zdarzało się, że przypominająca jakąś sytuację gałąź zachowywano, akcentując kolorem bądź cięciem paszczę zwierzęcia czy ptasia głowę. <br>Fragment oryginalnego splotu konara wykorzystywano też jako znak czytelny dla społeczności. Taka