Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
one również we wszystkich jego częściach i otoczeniu. Stad potajemne zeskrobywanie ram, odłupywanie strzępów płótna do celów leczniczych. Nawet piasek lub pył zza ołtarza z cudownym obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej mieszano do zboża siewnego, aby zapewnić jego urodzaj" (1985, s. 13, 14).
Tematyka religijna dominowała w malarstwie wyrażającym treści symboliczne. Obraz w kościele, kaplicy, kapliczce, na ścianie izby, w postaci druku dewocyjnego, zawsze nawiązywał do schematu ikonograficznego, znanego z kościołów i propagandy dewocyjnej (staloryty i miedzioryty). Na pograniczach etniczno-kulturowych są wyraźnie widoczne wpływy: na wschodzie prawosławia i grekokatolicyzmu, na zachodzie i północy - luteranizmu. Charakterystyczne są pod tym względem przykłady malarstwa
one również we wszystkich jego częściach i otoczeniu. Stad potajemne zeskrobywanie ram, odłupywanie strzępów płótna do celów leczniczych. Nawet piasek lub pył zza ołtarza z cudownym obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej mieszano do zboża siewnego, aby zapewnić jego urodzaj"&lt;/&gt; (1985, s. 13, 14). <br>Tematyka religijna dominowała w malarstwie wyrażającym treści symboliczne. Obraz w kościele, kaplicy, kapliczce, na ścianie izby, w postaci druku dewocyjnego, zawsze nawiązywał do schematu ikonograficznego, znanego z kościołów i propagandy dewocyjnej (staloryty i miedzioryty). Na pograniczach etniczno-kulturowych są wyraźnie widoczne wpływy: na wschodzie prawosławia i grekokatolicyzmu, na zachodzie i północy - luteranizmu. Charakterystyczne są pod tym względem przykłady malarstwa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego