Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
ciepłego powietrza bądź wprawione ręka w ruch wirowy, tworząc ludowy pierwowzór ruchomych rzeźb Caldera.
W pierwszej połowie XIX w. pająk stanowił już stały element dekoracji izby, wykonywany podobnie jak wycinanki w okresie przedświątecznym, ale pozostawiany do następnych świat, w odróżnieniu od wycinanek, które wymieniano na nowe w przededniu świat Wielkiejnocy. Pająk stanowił zresztą ozdobę powszechna w całym kraju, podczas gdy wycinanka i wyklejanka rozwinęły się głownie w dawnym zaborze rosyjskim i nie były znane na Pomorzu, Warmii, Mazurach, w Wielkopolsce, na Śląsku i Podhalu.
Pająki bywały rozmaite. Krystaliczne formy konstruowano ze słomek nawlekanych na nitkę. Tworzyły piramidę graniastosłupów, nieraz rozbudowana. Przypominały
ciepłego powietrza bądź wprawione ręka w ruch wirowy, tworząc ludowy pierwowzór ruchomych rzeźb Caldera. <br>W pierwszej połowie XIX w. pająk stanowił już stały element dekoracji izby, wykonywany podobnie jak wycinanki w okresie przedświątecznym, ale pozostawiany do następnych świat, w odróżnieniu od wycinanek, które wymieniano na nowe w przededniu świat Wielkiejnocy. Pająk stanowił zresztą ozdobę powszechna w całym kraju, podczas gdy wycinanka i wyklejanka rozwinęły się głownie w dawnym zaborze rosyjskim i nie były znane na Pomorzu, Warmii, Mazurach, w Wielkopolsce, na Śląsku i Podhalu. <br>Pająki bywały rozmaite. Krystaliczne formy konstruowano ze słomek nawlekanych na nitkę. Tworzyły piramidę graniastosłupów, nieraz rozbudowana. Przypominały
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego