Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
tylko najmłodszej generacji.
W repertuarze pieśni kościelnej wykorzystywanej jako materiał cyklu mszalnego
odrębną grupę stanowią kolędy (w tym kontekście jest to nazwa nadrzędna, obejmująca
także pastorałki). W Polsce dopiero od drugiej połowy XIX w. materiał ten łączy
się z wielogłosową missa pastoralis, określaną także jako msza pasterska lub
kolędowa (R. Pośpiech 1944, s. 270). Melodiami kolęd posługiwano się w mszach
z łacińskimi tekstami ordinarium missae bądź w tzw. mszach polskich.
Jednym z wczesnych przykładów tego typu mszy XX-wiecznej jest łacińska Msza
Pasterska "osnuta na tle melodyi kolendowych polskich" (b.r.) Dembińskiego.
W tej prawdziwie missa quodlibetica kompozytor wykorzystał aż 26
tylko najmłodszej generacji.<br> W repertuarze pieśni kościelnej wykorzystywanej jako materiał cyklu mszalnego <br>odrębną grupę stanowią kolędy (w tym kontekście jest to nazwa nadrzędna, obejmująca <br>także pastorałki). W Polsce dopiero od drugiej połowy XIX w. materiał ten łączy <br>się z wielogłosową missa pastoralis, określaną także jako msza pasterska lub <br>kolędowa (R. Pośpiech 1944, s. 270). Melodiami kolęd posługiwano się w mszach <br>z łacińskimi tekstami ordinarium missae bądź w tzw. mszach polskich.<br> Jednym z wczesnych przykładów tego typu mszy XX-wiecznej jest łacińska Msza <br>Pasterska "osnuta na tle melodyi kolendowych polskich" (b.r.) Dembińskiego. <br>W tej prawdziwie missa quodlibetica kompozytor wykorzystał aż 26
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego