Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
Kościół. Wzór, który trzeba było odczytać i zinterpretować, o czym decydowały umiejętności świątkarza i jego zdolność wczucia się w nastrój przedstawianej sceny. Rzeźbiarza nie wspiera. nikt. Umiejętności pozyskiwał sam, w trudzie pracy, a także podpatrując innego świątkarza. Nie mógł mu pomóc przekaz pokoleniowy, tak istotny w innych dziedzinach sztuki ludowej. Przekaz, który by. szkołą rzemiosła, gwarantem tożsamości stylistycznej tkanin, haftów, snycerki, ceramiki, kowalstwa.
W malarstwie na szkle, tkactwie, hafciarstwie, wycinankarstwie, zabawkach z drewna i gliny, wszędzie tam, gdzie ten przekaz był podstawą egzystencji sztuki ludowej, łatwo dostrzec odrębności regionalne. W rzeźbie natomiast region usuwa się na dalszy plan. Na zasięg i
Kościół. Wzór, który trzeba było odczytać i zinterpretować, o czym decydowały umiejętności świątkarza i jego zdolność wczucia się w nastrój przedstawianej sceny. Rzeźbiarza nie wspiera. nikt. Umiejętności pozyskiwał sam, w trudzie pracy, a także podpatrując innego świątkarza. Nie mógł mu pomóc przekaz pokoleniowy, tak istotny w innych dziedzinach sztuki ludowej. Przekaz, który by. szkołą rzemiosła, gwarantem tożsamości stylistycznej tkanin, haftów, snycerki, ceramiki, kowalstwa. <br>W malarstwie na szkle, tkactwie, hafciarstwie, wycinankarstwie, zabawkach z drewna i gliny, wszędzie tam, gdzie ten przekaz był podstawą egzystencji sztuki ludowej, łatwo dostrzec odrębności regionalne. W rzeźbie natomiast region usuwa się na dalszy plan. Na zasięg i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego