Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
prowadząc do desemantyzacji symbolu. W utworach Manueli Gretkowskiej trudno natrafić na słowo własne - nieprzedrzeźnione - autonomiczne i odpowiedzialne.
Powieści Manueli Gretkowskiej ratuje przed fałszywą autoprezentacją żywioł zabawy i autoironiczny dystans. Natomiast debiutancka powieść Małgorzaty Saramonowicz Siostra (1996), wprowadzona na rynek jako wybitna "powieść inicjacyjna", jest pozbawiona zabezpieczeń dystansu i autoironii narratora. Sensacyjnym pomysłem autorki jest monolog wewnętrzny kobiety w ciąży, pogrążonej w stanie śpiączki oraz monolog wewnętrzny karalucha. Niestety karaluch Małgorzaty Saramonowicz nie jest Gregorem Samsą i jego wypowiedzi są zbiorem zdań pustych, które nie wyrażają niczego poza potokiem niesprecyzowanej agresji. Osobowość narratora-karalucha jest więc jedynie zamarkowana.
Niezwykłość perspektywy narracyjnej nie
prowadząc do desemantyzacji symbolu. W utworach Manueli Gretkowskiej trudno natrafić na słowo własne - nieprzedrzeźnione - autonomiczne i odpowiedzialne.<br> Powieści Manueli Gretkowskiej ratuje przed fałszywą autoprezentacją żywioł zabawy i autoironiczny dystans. Natomiast debiutancka powieść Małgorzaty Saramonowicz Siostra (1996), wprowadzona na rynek jako wybitna "powieść inicjacyjna", jest pozbawiona zabezpieczeń dystansu i autoironii narratora. Sensacyjnym pomysłem autorki jest monolog wewnętrzny kobiety w ciąży, pogrążonej w stanie śpiączki oraz monolog wewnętrzny karalucha. Niestety karaluch Małgorzaty Saramonowicz nie jest Gregorem Samsą i jego wypowiedzi są zbiorem zdań pustych, które nie wyrażają niczego poza potokiem niesprecyzowanej agresji. Osobowość narratora-karalucha jest więc jedynie zamarkowana.<br> Niezwykłość perspektywy narracyjnej nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego