Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
Rafaela z jej lekkością i wdziękiem, manierystyczna zaś sztuka Michała Anioła z jej głębokością i grozą, szczególnie późniejsza twórczość Michała Anioła po 1525 r. - z jego Sądem Ostatecznym.
Czy Sępa można nazwać poetą manieryzmu? Czy ten porządkujący termin okaże się dla nas przydatny?
Spór terminologiczny nie powinien przesłonić istotnego faktu: Sęp różni się zdecydowanie od klasycznej fazy odrodzenia, reprezentowanej przez Kochanowskiego, i zarazem tak przewyższa swoich następców, że nie może być uważany ani za epigona renesansu, ani za prekursora baroku. Już nie renesansowy, choć z renesansu się począł, i jeszcze nie barokowy, choć przez barok wchłonięty i pojęty, Mikołaj Szarzyński najlepiej
Rafaela z jej lekkością i wdziękiem, manierystyczna zaś sztuka Michała Anioła z jej głębokością i grozą, szczególnie późniejsza twórczość Michała Anioła po 1525 r. - z jego Sądem Ostatecznym.<br>Czy Sępa można nazwać poetą manieryzmu? Czy ten porządkujący termin okaże się dla nas przydatny?<br>Spór terminologiczny nie powinien przesłonić istotnego faktu: Sęp różni się zdecydowanie od klasycznej fazy odrodzenia, reprezentowanej przez Kochanowskiego, i zarazem tak przewyższa swoich następców, że nie może być uważany ani za epigona renesansu, ani za prekursora baroku. Już nie renesansowy, choć z renesansu się począł, i jeszcze nie barokowy, choć przez barok wchłonięty i pojęty, Mikołaj Szarzyński najlepiej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego