Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
filmu.
KOTT: Nie wyobrażam sobie teatru, który by nie wyciągnął z tego konsekwencji. Sformułuje to jeszcze inaczej - droga do nowego odczytania teatralnego Shakespeare'a prowadzi poprzez film. I to jest zagadnienie, od którego nasza dyskusja powinna się rozpocząć. Spróbuję to udowodnić, pokazać jakie są podstawowe elementy "filmowości" Shakespeare'a. Po pierwsze - tekst Shakespeare'a jest bardziej podobny do współczesnego scenariusza filmowego niż do dzisiejszej sztuki teatralnej. Dlaczego? Dlatego, że pierwszą cechą, która uderza w teatrze shakespeare'owskim, jest nagłość sytuacji i niesłychanie szybkie prowadzenie akcji. Powolna ekspozycja teatralna, która wiąże się z uprawdopodobnieniem sytuacji, zgromadzeniem realiów i szczegółów, z ciągłością psychologiczną stanów bohatera, jest Shakespeare'owi
filmu.&lt;/&gt;<br>&lt;who1&gt;KOTT: Nie wyobrażam sobie teatru, który by nie wyciągnął z tego konsekwencji. Sformułuje to jeszcze inaczej - droga do nowego odczytania teatralnego Shakespeare'a prowadzi poprzez film. I to jest zagadnienie, od którego nasza dyskusja powinna się rozpocząć. Spróbuję to udowodnić, pokazać jakie są podstawowe elementy "filmowości" Shakespeare'a. Po pierwsze - tekst Shakespeare'a jest bardziej podobny do współczesnego scenariusza filmowego niż do dzisiejszej sztuki teatralnej. Dlaczego? Dlatego, że pierwszą cechą, która uderza w teatrze shakespeare'owskim, jest nagłość sytuacji i niesłychanie szybkie prowadzenie akcji. Powolna ekspozycja teatralna, która wiąże się z uprawdopodobnieniem sytuacji, zgromadzeniem realiów i szczegółów, z ciągłością psychologiczną stanów bohatera, jest Shakespeare'owi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego