Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
raczej wrażenie, zaś córka - mimo że wsparta olśniewającą urodą Claudii Cardinale - zdradza niekiedy pochodzenie wyraźnie plebejskie.
Bo też i punkt ciężkości tego filmu leży nie w rozważaniach historiozoficznych, epice późnego obumierania sycylijskiej formacji feudalno-patriarchalnej, lecz w towarzyszącej temu procesowi śmierci pewnej kultury. Zachodnioeuropejscy, a przede wszystkim włoscy krytycy, których Visconti był niekwestionowanym pupilem ze względu na swoje prokomunistyczne (we włoskim wydaniu) sympatie, nie kryli w przypadku Lamparta uczucia pewnego zażenowania. Z jednej strony chciałoby się ten film interpretować zgodnie z wyznacznikami marksistowskiej historiozofii, z drugiej zaś trudno było ukryć fakt, że obraz rozkładu przegniłej formacji nie przynosi tu dziarskich zapowiedzi
raczej wrażenie, zaś córka - mimo że wsparta olśniewającą urodą Claudii Cardinale - zdradza niekiedy pochodzenie wyraźnie plebejskie.<br>Bo też i punkt ciężkości tego filmu leży nie w rozważaniach historiozoficznych, epice późnego obumierania sycylijskiej formacji feudalno-patriarchalnej, lecz w towarzyszącej temu procesowi śmierci pewnej kultury. Zachodnioeuropejscy, a przede wszystkim włoscy krytycy, których Visconti był niekwestionowanym pupilem ze względu na swoje prokomunistyczne (we włoskim wydaniu) sympatie, nie kryli w przypadku Lamparta uczucia pewnego zażenowania. Z jednej strony chciałoby się ten film interpretować zgodnie z wyznacznikami marksistowskiej historiozofii, z drugiej zaś trudno było ukryć fakt, że obraz rozkładu przegniłej formacji nie przynosi tu dziarskich zapowiedzi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego