Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
proces dezintegracji starej tradycji niemieckiego mieszczaństwa dokonał się znacznie wcześniej; rodzinę Essenbecków, bohaterów filmu Viscontiego, poznajemy w momencie, gdy sytuacja dojrzała już do eksplozji. Film rozpoczyna się w momencie podpalenia Reichstagu.
Ale właśnie ta "dojrzałość", przesądzająca zarówno rodzinne jak i historyczne losy, określa w decydujący sposób charakter filmu. Narrację prowadzi Visconti jak gdyby dwutorowo. Długi proces erozji wartości kultury mieszczańskiej sprawił, że rodzina Essenbecków jest już gotowa do zbrodniczej walki o władzę. Emisariusz "wielkiej" historii, esesman Aschenbach (czy to przypadkowa zbieżność nazwisk w poprzedzającym Śmierć w Wenecji Zmierzchu Bogów?) nie jest sprawcą krwawego po makbetowsku zamachu w rodzinie królów stali, lecz
proces dezintegracji starej tradycji niemieckiego mieszczaństwa dokonał się znacznie wcześniej; rodzinę Essenbecków, bohaterów filmu Viscontiego, poznajemy w momencie, gdy sytuacja dojrzała już do eksplozji. Film rozpoczyna się w momencie podpalenia Reichstagu.<br>Ale właśnie ta "dojrzałość", przesądzająca zarówno rodzinne jak i historyczne losy, określa w decydujący sposób charakter filmu. Narrację prowadzi Visconti jak gdyby dwutorowo. Długi proces erozji wartości kultury mieszczańskiej sprawił, że rodzina Essenbecków jest już gotowa do zbrodniczej walki o władzę. Emisariusz "wielkiej" historii, esesman Aschenbach (czy to przypadkowa zbieżność nazwisk w poprzedzającym Śmierć w Wenecji Zmierzchu Bogów?) nie jest sprawcą krwawego po makbetowsku zamachu w rodzinie królów stali, lecz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego