Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
i jest w ciągu wieków
konsekwentnie stosowany w naukach mistrzów zen.

2. PARADOKSY TEORII I PRAKTYKI ZEN
Kitaro Nishida tak pisał o 'oświeceniu' zen: "W zen 'oświecenie' nazywane
jest 'wejrzeniem we własną naturę i dostąpieniem stanu buddy' (chiń. jianxing
chengfuo; jap. kensho jobutsu), jednakże te słowa są często mylnie
interpretowane. Wejrzenie nie oznacza patrzenia na coś zewnętrznego, jak to
jest, gdy postrzegamy jakiś przedmiot, nie oznacza także refleksji nad swoim
wnętrzem. 'Ja' nie może zobaczyć samego siebie, tak samo jak oko nie może
ujrzeć siebie -najwyżej swoje odbicie. Nie można więc ujrzeć 'buddy' [stanu
'oświecenia' - A. K.] jako czegoś transcendentnego w
i jest w ciągu wieków <br>konsekwentnie stosowany w naukach mistrzów zen. <br>&lt;page nr=47&gt;<br>&lt;tit&gt;2. PARADOKSY TEORII I PRAKTYKI ZEN&lt;/&gt; <br>Kitaro Nishida tak pisał o 'oświeceniu' zen: &lt;q&gt;"W zen 'oświecenie' nazywane <br>jest 'wejrzeniem we własną naturę i dostąpieniem stanu buddy' (chiń. jianxing <br>chengfuo; jap. kensho jobutsu), jednakże te słowa są często mylnie <br>interpretowane. Wejrzenie nie oznacza patrzenia na coś zewnętrznego, jak to <br>jest, gdy postrzegamy jakiś przedmiot, nie oznacza także refleksji nad swoim <br>wnętrzem. 'Ja' nie może zobaczyć samego siebie, tak samo jak oko nie może <br>ujrzeć siebie -najwyżej swoje odbicie. Nie można więc ujrzeć 'buddy' [stanu <br>'oświecenia' - A. K.] jako czegoś transcendentnego w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego