Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
do osobowej unii kontemplacyjnej
z Bogiem i głębokich przeżyć mistycznych. Ubolewa, iż niektórzy chrześcijanie
uważają tego rodzaju doświadczenie za zdradę prawdziwego chrześcijańskiego
objawienia, ludzką namiastkę zbawczego Słowa Bożego, pogańskie oszustwo
czy też indywidualistyczną ucieczkę od wspólnoty. Zwraca uwagę na to, że
z takiego punktu widzenia również dialog chrześcijaństwa z religiami Wschodu,
z hinduizmem, a zwłaszcza z zen, uważany jest za dość podejrzany, chociaż
"odkąd dialog jest postępowy, nie wolno go, oczywiście, atakować w otwarty
sposób". Merton podkreśla, iż długa tradycja mistyki chrześcijańskiej - od
ery apostolskiej, Ojców aleksandryjskich i kapadockich, aż po Eckharta,
Johanna Taulera, mistyków hiszpańskich i nowożytnych -nie jest dewiacją
do osobowej unii kontemplacyjnej <br>z Bogiem i głębokich przeżyć mistycznych. Ubolewa, iż niektórzy chrześcijanie <br>uważają tego rodzaju doświadczenie za zdradę prawdziwego chrześcijańskiego <br>objawienia, ludzką namiastkę zbawczego Słowa Bożego, pogańskie oszustwo <br>czy też indywidualistyczną ucieczkę od wspólnoty. Zwraca uwagę na to, że <br>z takiego punktu widzenia również dialog chrześcijaństwa z religiami Wschodu, <br>z hinduizmem, a zwłaszcza z zen, uważany jest za dość podejrzany, chociaż <br>"odkąd dialog jest postępowy, nie wolno go, oczywiście, atakować w otwarty <br>sposób". Merton podkreśla, iż długa tradycja mistyki chrześcijańskiej - od <br>ery apostolskiej, Ojców aleksandryjskich i kapadockich, aż po Eckharta, <br>Johanna Taulera, mistyków hiszpańskich i nowożytnych -nie jest dewiacją
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego