Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
mistrzów zen zacznę
od tych właśnie problemów, aby następnie dołączyć do argumentów Nishidy
własne wnioski wynikające z analizy polemik mistrzów zen na temat praktyki
religijnej.
2.1. 'LOGIKA PARADOKSU' W RELACJI 'JAŹNI
JEDNOSTKOWEJ' I 'JAŹNI OŚWIECONEJ'
Pod wpływem Daisetsu Suzukiego Nishida uważał, że 'logikę paradoksu'
można znaleźć w religijnej tradycji Wschodu, a zwłaszcza w buddyzmie
Wielkiego Wozu, który często bywa mylnie interpretowany jako panteizm 5.
Uznał on, że odpowiednikiem logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'
jest 'logika jednoczesnej negacji i afirmacji' (chiń. jifei; jap. sokuhi) Sutr
Najwyższej Mądrości (sanskr. Prajnaparamita-sutra; chiń. Banruoboluomiduojing;
jap. Hannyaharamittakyo)oraz 'logika wzajemnego przenikania się fenomenów'
(chiń. shishiwu'ai
mistrzów zen zacznę <br>od tych właśnie problemów, aby następnie dołączyć do argumentów Nishidy <br>własne wnioski wynikające z analizy polemik mistrzów zen na temat praktyki <br>religijnej. <br>&lt;tit&gt;2.1. 'LOGIKA PARADOKSU' W RELACJI 'JAŹNI <br>JEDNOSTKOWEJ' I 'JAŹNI OŚWIECONEJ'&lt;/&gt; <br>Pod wpływem Daisetsu Suzukiego Nishida uważał, że 'logikę paradoksu' <br>można znaleźć w religijnej tradycji Wschodu, a zwłaszcza w buddyzmie <br>Wielkiego Wozu, który często bywa mylnie interpretowany jako panteizm 5. <br>Uznał on, że odpowiednikiem logiki 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' <br>jest 'logika jednoczesnej negacji i afirmacji' (chiń. jifei; jap. sokuhi) Sutr <br>Najwyższej Mądrości (sanskr. Prajnaparamita-sutra; chiń. Banruoboluomiduojing; <br>jap. Hannyaharamittakyo)oraz 'logika wzajemnego przenikania się fenomenów' <br>(chiń. shishiwu'ai
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego