Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
nam dostrzegać w świecie tylko i wyłącznie natrętne, wszechobecne, stereotypowe formy czy systemy... aż do chwili, gdy unicestwią się one swoim nadmiarem. Podobne - choć o wiele rozmaitsze, kapryśniejsze, mniej schematyczne - działanie form rozpoznać można w przygodach Józia.
Dlaczego zaś Gombrowicz skupił się w Filidorze na opozycji syntezy i analizy, tak abstrakcyjnej i filozoficznej? Przecież w Ferdydurke obecny jest raczej spór tradycji czy konserwatyzmu (prawicy) z nowoczesnością czy postępem (lewicą)? Uściślenie wykładni Filidora nie leżało jednak w literackim interesie pisarza. Gombrowicz chciał się w istocie znaleźć poza wstecznictwem i postępem i szukał takiej - artystycznej - strategii, która by pozwoliła mu nie tyle umknąć
nam dostrzegać w świecie tylko i wyłącznie natrętne, wszechobecne, stereotypowe formy czy systemy... aż do chwili, gdy unicestwią się one swoim nadmiarem. Podobne - choć o wiele rozmaitsze, kapryśniejsze, mniej schematyczne - działanie form rozpoznać można w przygodach Józia.<br>Dlaczego zaś Gombrowicz skupił się w Filidorze na opozycji syntezy i analizy, tak abstrakcyjnej i filozoficznej? Przecież w Ferdydurke obecny jest raczej spór tradycji czy konserwatyzmu (prawicy) z nowoczesnością czy postępem (lewicą)? Uściślenie wykładni Filidora nie leżało jednak w literackim interesie pisarza. Gombrowicz chciał się w istocie znaleźć poza wstecznictwem i postępem i szukał takiej - artystycznej - strategii, która by pozwoliła mu nie tyle umknąć
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego