Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pośrednich
znaków paradoksowych (na przykład 'pustka', 'natura buddy') są dualne,
ponieważ można je zanegować, tworząc ich przeciwieństwa. Nabierają one
znaczenia paradoksowego dopiero wtedy, gdy są definiowane za pomocą sądów
paradoksowych. Rezultatem łączenia myślenia klasycznego i myślenia paradoksowego
jest taki opis rzeczywistości będącej 'absolutnie sprzeczną samotożsamością',
który nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki
opis pośredni można porównać do 'palca wskazującego na księżyc'. Palec
wskazuje na księżyc, chociaż sam księżycem nie jest. Z punktu widzenia 'logiki
paradoksu', która jest logiką 'oświecenia', adekwatne do rzeczywistości są jedynie bezpośrednie pojęcia paradoksowe (na przykład 'immanentna transcendencja').
Masao Abe zwraca uwagę
pośrednich <br>znaków paradoksowych (na przykład 'pustka', 'natura buddy') są dualne, <br>ponieważ można je zanegować, tworząc ich przeciwieństwa. Nabierają one <br>znaczenia paradoksowego dopiero wtedy, gdy są definiowane za pomocą sądów <br>paradoksowych. Rezultatem łączenia myślenia klasycznego i myślenia paradoksowego <br>jest taki opis rzeczywistości będącej 'absolutnie sprzeczną samotożsamością', <br>który nie jest do niej adekwatny, a jedynie pośrednio na nią wskazuje. Taki <br>opis pośredni można porównać do 'palca wskazującego na księżyc'. Palec <br>wskazuje na księżyc, chociaż sam księżycem nie jest. Z punktu widzenia 'logiki <br>paradoksu', która jest logiką 'oświecenia', adekwatne do rzeczywistości są jedynie bezpośrednie pojęcia paradoksowe (na przykład 'immanentna transcendencja'). <br>Masao Abe zwraca uwagę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego