Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
e s n a afirmacja i negacja. Wyłączna
afirmacja nie jest prawdziwa, tak samo jak nie jest prawdziwa wyłączna
negacja. W 'logice paradoksu' prawdziwa jest jedynie 'absolutnie sprzeczna
samotożsamość' afirmacji i negacji. Z tego powodu błędem jest uważanie za
prawdę tylko jednego aspektu 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' (tylko
negacji lub tylko afirmacji). Poniższe wypowiedzi mistrzów zen, które zdają
się negować prawdziwość zarówno afirmacji, jak i negacji, należy rozpatrywać
właśnie z punktu widzenia 'logiki paradoksu'.
Jak słusznie zauważa Chen-chi Chang, mistrzowie zen nie odrzucali
dyskursywnego myślenia, ponieważ krytykowali jedynie wyłączność rozumu
klasycznego jako narzędzia poznawczego. Stan 'oświecenia', będący wyrazem
'absolutnie sprzecznej samotożsamości
e s n a afirmacja i negacja. Wyłączna <br>afirmacja nie jest prawdziwa, tak samo jak nie jest prawdziwa wyłączna <br>negacja. W 'logice paradoksu' prawdziwa jest jedynie 'absolutnie sprzeczna <br>samotożsamość' afirmacji i negacji. Z tego powodu błędem jest uważanie za <br>prawdę tylko jednego aspektu 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' (tylko <br>negacji lub tylko afirmacji). Poniższe wypowiedzi mistrzów zen, które zdają <br>się negować prawdziwość zarówno afirmacji, jak i negacji, należy rozpatrywać <br>właśnie z punktu widzenia 'logiki paradoksu'. <br>Jak słusznie zauważa Chen-chi Chang, mistrzowie zen nie odrzucali <br>dyskursywnego myślenia, ponieważ krytykowali jedynie wyłączność rozumu <br>klasycznego jako narzędzia poznawczego. Stan 'oświecenia', będący wyrazem <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego