Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
prawdziwa, tak samo jak nie jest prawdziwa wyłączna
negacja. W 'logice paradoksu' prawdziwa jest jedynie 'absolutnie sprzeczna
samotożsamość' afirmacji i negacji. Z tego powodu błędem jest uważanie za
prawdę tylko jednego aspektu 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' (tylko
negacji lub tylko afirmacji). Poniższe wypowiedzi mistrzów zen, które zdają
się negować prawdziwość zarówno afirmacji, jak i negacji, należy rozpatrywać
właśnie z punktu widzenia 'logiki paradoksu'.
Jak słusznie zauważa Chen-chi Chang, mistrzowie zen nie odrzucali
dyskursywnego myślenia, ponieważ krytykowali jedynie wyłączność rozumu
klasycznego jako narzędzia poznawczego. Stan 'oświecenia', będący wyrazem
'absolutnie sprzecznej samotożsamości', nie może być określony za pomocą
jednego pojęcia z pary pojęć
prawdziwa, tak samo jak nie jest prawdziwa wyłączna <br>negacja. W 'logice paradoksu' prawdziwa jest jedynie 'absolutnie sprzeczna <br>samotożsamość' afirmacji i negacji. Z tego powodu błędem jest uważanie za <br>prawdę tylko jednego aspektu 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' (tylko <br>negacji lub tylko afirmacji). Poniższe wypowiedzi mistrzów zen, które zdają <br>się negować prawdziwość zarówno afirmacji, jak i negacji, należy rozpatrywać <br>właśnie z punktu widzenia 'logiki paradoksu'. <br>Jak słusznie zauważa Chen-chi Chang, mistrzowie zen nie odrzucali <br>dyskursywnego myślenia, ponieważ krytykowali jedynie wyłączność rozumu <br>klasycznego jako narzędzia poznawczego. Stan 'oświecenia', będący wyrazem <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości', nie może być określony za pomocą <br>jednego pojęcia z pary pojęć
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego