Typ tekstu: Książka
Autor: Karol Modzelewski
Tytuł: Barbarzyńska Europa
Rok: 2004
od tego, jak rozumieć będziemy człon (imię) Irmin, nie ulega wątpliwości, że Irminsul miał charakterystyczną dla germańskich i słowiańskich figur kultowych formę słupa zwieńczonego rzeźbionym wizerunkiem głowy lub twarzy bóstwa. Co ważniejsze, sama nazwa figury spod Eresburga oraz jej objaśnienie przez Rudolfa wskazują, że według Sasów bóstwo przedstawione w postaci antropomorficznego słupa "podtrzymywało wszystko", czyli dźwigało sklepienie świata. Zestawiając wzmianki z północnych i południowych Niemiec oraz Skandynawii, Jan de Vries stwierdził, że takie "wyobrażenie słupa niebios" (die Vorstellung einer Himmelssäule) miało ogólnogermański zasięg. Aleksander Gieysztor zwrócił uwagę na ślady podobnych wyobrażeń kosmogonicznych wytropione przez etnografów w słowiańskim folklorze: "Niebo podparte jest
od tego, jak rozumieć będziemy człon (imię) Irmin, nie ulega wątpliwości, że Irminsul miał charakterystyczną dla germańskich i słowiańskich figur kultowych formę słupa zwieńczonego rzeźbionym wizerunkiem głowy lub twarzy bóstwa. Co ważniejsze, sama nazwa figury spod Eresburga oraz jej objaśnienie przez Rudolfa wskazują, że według Sasów bóstwo przedstawione w postaci antropomorficznego słupa "podtrzymywało wszystko", czyli dźwigało sklepienie świata. Zestawiając wzmianki z północnych i południowych Niemiec oraz Skandynawii, Jan de Vries stwierdził, że takie "wyobrażenie słupa niebios" (die Vorstellung einer Himmelssäule) miało ogólnogermański zasięg. Aleksander Gieysztor zwrócił uwagę na ślady podobnych wyobrażeń kosmogonicznych wytropione przez etnografów w słowiańskim folklorze: "Niebo <gap> podparte jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego