Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
Hosanna) i Agnus Dei ­ trzy- lub czteroodcinkowy (w drugim przypadku z wyróżnioną strukturą Dona nobis pacem). Można by oczywiście komentować przykłady dalszych zróżnicowań rozczłonkowań i w konsekwencji ograniczyć zakres problematyki do zagadnień architektonicznych. Takie ograniczenie w przypadku mszy XX-wiecznych nie w pełni oddaje istotę zagadnienia, a literowy zapis struktury architektonicznej jest tu po prostu mniej przydatny. Chciałbym więc podjąć próbę innego spojrzenia na formę cyklu mszalnego ­ w porównaniu z aspektem tradycyjnym, wyłącznie architektonicznym, uwzględniając zresztą także ten aspekt. Interesujący jest bowiem problem szerszy, bardziej złożony ­ uchwycenia nadrzędnej koncepcji formy, wskazania możliwości i pewnych mechanizmów wykorzystywania przez kompozytorów omówionych kategorii czy
Hosanna</>) i <foreign lang="lat">Agnus Dei</> ­ trzy- lub czteroodcinkowy (w drugim przypadku z wyróżnioną strukturą <foreign lang="lat">Dona nobis pacem</>). Można by oczywiście komentować przykłady dalszych zróżnicowań rozczłonkowań i w konsekwencji ograniczyć zakres problematyki do zagadnień architektonicznych. Takie ograniczenie w przypadku mszy XX-wiecznych nie w pełni oddaje istotę zagadnienia, a literowy zapis struktury architektonicznej jest tu po prostu mniej przydatny. Chciałbym więc podjąć próbę innego spojrzenia na formę cyklu mszalnego ­ w porównaniu z aspektem tradycyjnym, wyłącznie architektonicznym, uwzględniając zresztą także ten aspekt. Interesujący jest bowiem problem szerszy, bardziej złożony ­ uchwycenia nadrzędnej koncepcji formy, wskazania możliwości i pewnych mechanizmów wykorzystywania przez kompozytorów omówionych kategorii czy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego