Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
wszyscy, choć wiemy, że jest dla nas zgubny:

- pisze Samuel Twardowski.
Swoją bezradność wobec światowych rozkoszy wyznaje z rozbrajającą szczerością Hieronim Morsztyn:

Mitologicznym przeciwieństwem Atalanty jest Narcyz, . Piękny myśliwy to ten, który dał się skusić, spoczął i trwa w kontemplacji źródła, w niebezpiecznym pragnieniu poznania samego siebie. Jeśli Atalanta jest barokową figurą ruchu, to Narcyz symbolizuje niebezpieczeństwo spoczynku. Zatrzymując się przy rzeczach, odnajdujemy w nich jedynie swoje własne odbicie, pożądamy tego, co przecież jest nasze - własnego pożądania. Tak jak Narcyz, który:

Jest banałem przypomnieć dziś, że barok jest sztuką niepokoju, napięcia, ruchu, że kreuje świat, w którym, według formuły Rousseta, wszystko
wszyscy, choć wiemy, że jest dla nas zgubny:<br>&lt;gap&gt;<br>- pisze Samuel Twardowski.<br>Swoją bezradność wobec światowych rozkoszy wyznaje z rozbrajającą szczerością Hieronim Morsztyn:<br>&lt;gap&gt;<br>Mitologicznym przeciwieństwem Atalanty jest Narcyz, &lt;gap&gt;. Piękny myśliwy to ten, który dał się skusić, spoczął i trwa w kontemplacji źródła, w niebezpiecznym pragnieniu poznania samego siebie. Jeśli Atalanta jest barokową figurą ruchu, to Narcyz symbolizuje niebezpieczeństwo spoczynku. Zatrzymując się przy rzeczach, odnajdujemy w nich jedynie swoje własne odbicie, pożądamy tego, co przecież jest nasze - własnego pożądania. Tak jak Narcyz, który:<br>&lt;gap&gt;<br>Jest banałem przypomnieć dziś, że barok jest sztuką niepokoju, napięcia, ruchu, że kreuje świat, w którym, według formuły Rousseta, wszystko
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego