Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
biel jako kolory podstawowe jest wyraźnym świadectwem przeciwstawiania się kolorystycznej tradycji. Ortodoksyjny kapista z pewnością zastanawiałby się czy obrazy Fałata w ogóle można uznać za malarstwo. Biel i czerń na których bazuje młody artysta zaliczane były bowiem w teorii postimpresjonistycznej nie do kolorów, ale do walorów ponieważ nie występowały wśród barw widma świetlnego; wystrzegali się też ich używania w malarstwie kapiści, rezerwując je jako środki wyrazowe rysunku i grafiki. Natomiast Fałat powierzył bieli i czerni wiodącą rolę przy ustalaniu zasadniczych kształtów pojawiających się w jego obrazach. Szerokie, wyraźne, ostro zarysowane plamy czerni konstytuują zarysy figur wzbogacanych dodatkowo o światłocieniowy modelunek. Najczęściej
biel jako kolory podstawowe jest wyraźnym świadectwem przeciwstawiania się kolorystycznej tradycji. Ortodoksyjny kapista z pewnością zastanawiałby się czy obrazy Fałata w ogóle można uznać za malarstwo. Biel i czerń na których bazuje młody artysta zaliczane były bowiem w teorii postimpresjonistycznej nie do kolorów, ale do walorów ponieważ nie występowały wśród barw widma świetlnego; wystrzegali się też ich używania w malarstwie kapiści, rezerwując je jako środki wyrazowe rysunku i grafiki. Natomiast Fałat powierzył bieli i czerni wiodącą rolę przy ustalaniu zasadniczych kształtów pojawiających się w jego obrazach. Szerokie, wyraźne, ostro zarysowane plamy czerni konstytuują zarysy figur wzbogacanych dodatkowo o światłocieniowy modelunek. Najczęściej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego