Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
doświadczenia estetycznego. Można dalej twierdzić, że
zasadna jest próba postulowania istnienia dzieła sztuki jako struktury
rudymentarnej, która może być z nim utożsamiona. Można nawet
sformułować sąd metafizyczny, mówiący o tym, że dzieło sztuki jest samą
strukturą rudymentarną, ale na gruncie teoriopoznawczym nie możemy
postawić takiej tezy, gdyż struktura rudymentarna jest bezpośrednio
niepoznawalna. Odbiorca ma jedynie do czynienia ze strukturą
zaktualizowaną - każdy odbiorca ze swoją, inną strukturą
zaktualizowaną, nawet tego samego dzieła sztuki. Struktura rudymentarna
jest tutaj czymś pierwotnym w sensie ontologii dzieła - czymś co
pozwala utrzymać jego obiektywny charakter i ontologiczną jedność wobec
wielu późniejszych odbiorców (ich konkretyzacji i interpretacji).
Celem
doświadczenia estetycznego. Można dalej twierdzić, że<br>zasadna jest próba postulowania istnienia dzieła sztuki jako struktury<br>rudymentarnej, która może być z nim utożsamiona. Można nawet<br>sformułować sąd metafizyczny, mówiący o tym, że dzieło sztuki jest samą<br>strukturą rudymentarną, ale na gruncie teoriopoznawczym nie możemy<br>postawić takiej tezy, gdyż struktura rudymentarna jest bezpośrednio<br>niepoznawalna. Odbiorca ma jedynie do czynienia ze strukturą<br>zaktualizowaną - każdy odbiorca ze swoją, inną strukturą<br>zaktualizowaną, nawet tego samego dzieła sztuki. Struktura rudymentarna<br>jest tutaj czymś pierwotnym w sensie ontologii dzieła - czymś co<br>pozwala utrzymać jego obiektywny charakter i ontologiczną jedność wobec<br>wielu późniejszych odbiorców (ich konkretyzacji i interpretacji).<br> Celem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego