Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
w sensie fundamentu. W takim ujęciu paradoks nie jest
momentem ruchu dialektycznego, jak to postuluje Tadeusz Płużański. Według
Płużańskiego prawa dialektyki stosowane do układów statycznych zmieniają się
w prawa paradoksu, i odwrotnie. Tak więc, synteza dialektyczna Hegla jest
jednością przeciwieństw rozpatrywanych w ruchu, a synteza paradoksowa jest
jednością przeciwieństw w bezruchu. Płużański traktuje filozofię paradoksu
jako 'filozofię momentu' przeciwstawioną 'filozofii totalności', co nie zmienia
faktu, iż "moment opisywany przez nią i wyniesiony do rangi Absolutu, jest
jedynie momentem dialektycznym, funkcjonującym wraz z ciągłością jako para
przeciwieństw dialektycznej syntezy realizowanej w ruchu". Tymczasem
z punktu widzenia 'logiki paradoksu' w ujęciu Nishidy wszelki
w sensie fundamentu. W takim ujęciu paradoks nie jest <br>momentem ruchu dialektycznego, jak to postuluje Tadeusz Płużański. Według <br>Płużańskiego prawa dialektyki stosowane do układów statycznych zmieniają się <br>w prawa paradoksu, i odwrotnie. Tak więc, synteza dialektyczna Hegla jest <br>jednością przeciwieństw rozpatrywanych w ruchu, a synteza paradoksowa jest <br>jednością przeciwieństw w bezruchu. Płużański traktuje filozofię paradoksu <br>jako 'filozofię momentu' przeciwstawioną 'filozofii totalności', co nie zmienia <br>faktu, iż "moment opisywany przez nią i wyniesiony do rangi Absolutu, jest <br>jedynie momentem dialektycznym, funkcjonującym wraz z ciągłością jako para <br>przeciwieństw dialektycznej syntezy realizowanej w ruchu". Tymczasem <br>z punktu widzenia 'logiki paradoksu' w ujęciu Nishidy wszelki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego