Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
murów - lecz otwartego pejzażu), przez efekty wprowadzane w melodramatach, a odciągających uwagę widza od słowa na rzecz gry świateł (złudzenie tajemniczości - zapalanie i wygaszanie), próby zastępowania oświetlenia spod rampy - światłem inaczej na scenie rozmieszczanym, przez efekty akustyczne (nie tylko najczęściej wprowadzane motywy burzy, lecz także refrenowa powtarzalność motywów dźwiękowych, jak bicie dzwonów czy śpiew ptaków).
Gdy myśli się o technicznym unowocześnieniu ówczesnych teatrów, czyni się to najczęściej pod kątem efektów, jakie dawały w sztukach teatralnych, jakie dzięki nim autorzy mogli wprowadzać do dramatów. Ale istniała przecież także zależność odwrotna: triki techniczne, znane z teatru, nie tylko wzbogacały wyobraźnię autorów romantycznych, lecz
murów - lecz otwartego pejzażu), przez efekty wprowadzane w melodramatach, a odciągających uwagę widza od słowa na rzecz gry świateł (złudzenie tajemniczości - zapalanie i wygaszanie), próby zastępowania oświetlenia spod rampy - światłem inaczej na scenie rozmieszczanym, przez efekty akustyczne (nie tylko najczęściej wprowadzane motywy burzy, lecz także refrenowa powtarzalność motywów dźwiękowych, jak bicie dzwonów czy śpiew ptaków).<br>Gdy myśli się o technicznym unowocześnieniu ówczesnych teatrów, czyni się to najczęściej pod kątem efektów, jakie dawały w sztukach teatralnych, jakie dzięki nim autorzy mogli wprowadzać do dramatów. Ale istniała przecież także zależność odwrotna: triki techniczne, znane z teatru, nie tylko wzbogacały wyobraźnię autorów romantycznych, lecz
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego