Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
co nie
wraca do niczego?".
Także słynny koan Hakuina: "Jaki dźwięk wydaje jedna klaszcząca
dłoń?" kryje w sobie sąd paradoksowy - coś, co nie może klaszcząc
wydawać dźwięku, wydaje dźwięk.
Według mnie w analizie nauk mistrzów zen należy wziąć pod uwagę
podział na dwie podstawowe grupy sądów paradoksowych:
1) sądy paradoksowe biegunowe, zgodne z logiką 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości' znaków przeciwstawnych biegunowych (przeciwnych),
2) sądy paradoksowe niebiegunowe, zgodne z logiką 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości' znaków przeciwstawnych niebiegunowych (różnych) i ich
konkretyzacji.
Ze względu na to, że pierwszy typ sądów paradoksowych występuje
częściej niż drugi, nasze rozważania rozpoczniemy od analizy wypowiedzi
mistrzów zen, w których
co nie <br>wraca do niczego?". <br>Także słynny koan Hakuina: "Jaki dźwięk wydaje jedna klaszcząca <br>dłoń?" kryje w sobie sąd paradoksowy - coś, co nie może klaszcząc <br>wydawać dźwięku, wydaje dźwięk. <br>Według mnie w analizie nauk mistrzów zen należy wziąć pod uwagę <br>podział na dwie podstawowe grupy sądów paradoksowych: <br>1) sądy paradoksowe biegunowe, zgodne z logiką 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości' znaków przeciwstawnych biegunowych (przeciwnych), <br>2) sądy paradoksowe niebiegunowe, zgodne z logiką 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości' znaków przeciwstawnych niebiegunowych (różnych) i ich <br>konkretyzacji. <br>Ze względu na to, że pierwszy typ sądów paradoksowych występuje <br>częściej niż drugi, nasze rozważania rozpoczniemy od analizy wypowiedzi <br>mistrzów zen, w których
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego