Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
jednak do warsztatów kaflarskich. Kafle pozwalały na ujawnienie osobowości i temperamentu garncarza, stwarzały mu szansę powiedzenia o tym, co go frapowało. Piec Wojciecha Krystyniackiego z Leżajska powstał w czasie wyprawy cesarza Maksymiliana do Meksyku. Nie było wówczas ani telewizji, ani ilustrowanych reportaży z placu boju. Rysownicy w gazetach odtwarzali sceny bitewne, szarże kawalerii. Te właśnie ryciny mogły stanowić wzór dla scen malowanych na kaflach. Podziwiać więc można Krystyniackiego, który znakomicie umiał pokazać pęd galopujących jeźdźców, ruch.
Malatury na kaflach wykonywano przeważnie na jasnym tle, uzyskanym za pomocą białej glinki bądź, jak na Mazurach, polewy cynowo-ołowiowej. Kontur rysunku malowano lub znaczono
jednak do warsztatów kaflarskich. Kafle pozwalały na ujawnienie osobowości i temperamentu garncarza, stwarzały mu szansę powiedzenia o tym, co go frapowało. Piec Wojciecha Krystyniackiego z Leżajska powstał w czasie wyprawy cesarza Maksymiliana do Meksyku. Nie było wówczas ani telewizji, ani ilustrowanych reportaży z placu boju. Rysownicy w gazetach odtwarzali sceny bitewne, szarże kawalerii. Te właśnie ryciny mogły stanowić wzór dla scen malowanych na kaflach. Podziwiać więc można Krystyniackiego, który znakomicie umiał pokazać pęd galopujących jeźdźców, ruch. <br>Malatury na kaflach wykonywano przeważnie na jasnym tle, uzyskanym za pomocą białej glinki bądź, jak na Mazurach, polewy cynowo-ołowiowej. Kontur rysunku malowano lub znaczono
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego