Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 5(500)
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1989
państwie i społeczeństwie". Jest to bardzo dynamiczna krytyka tego dokumentu. Tekst Prymasa jest curiosum tego rodzaju, że zasługuje na opublikowanie w całości. Ja pozwolę sobie na kilka cytatów. Prymas na wstępie ubolewa, że "sformułowanie tematu wprowadziło autorów opracowania na pozycje laicystyczno-zachodnie i oderwało od rzeczywistości polskiej", że ta amerykańska błędna wizja "spowodowała opuszczenie w opracowaniu pojęcia narodu". Potem nieustannie powtarza słowo "naród" w różnych zbożnych kontekstach, a przede wszystkim w dziwacznym pojęciu "naród ochrzczony". "Na tle prawdy o narodzie ochrzczonym nie można kategorycznie odżegnywać się od pojęcia "Polak-katolik". Bo prawdziwy Polak będzie zawsze w jakimś sensie katolikiem", ale - zauważa
państwie i społeczeństwie". Jest to bardzo dynamiczna krytyka tego dokumentu. Tekst Prymasa jest curiosum tego rodzaju, że zasługuje na opublikowanie w całości. Ja pozwolę sobie na kilka cytatów. Prymas na wstępie ubolewa, że "sformułowanie tematu wprowadziło autorów opracowania na pozycje laicystyczno-zachodnie i oderwało od rzeczywistości polskiej", że ta amerykańska błędna wizja "spowodowała opuszczenie w opracowaniu pojęcia narodu". Potem nieustannie powtarza słowo "naród" w różnych zbożnych kontekstach, a przede wszystkim w dziwacznym pojęciu "naród ochrzczony". "Na tle prawdy o narodzie ochrzczonym nie można kategorycznie odżegnywać się od pojęcia "Polak-katolik". Bo <gap> prawdziwy Polak będzie zawsze w jakimś sensie katolikiem", ale - zauważa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego