Spraw Morskich, wspólnie z Dowództwem Okręgowych Linii Wodnych, powołał 2 sierpnia 1920 r. specjalną Komisję Rekwizycyjną pod przewodnictwem ppłk mar. Mariana Sasinowskiego. Zadaniem komisji było wybieranie (typowanie) statków i motorówek w jednostkach Okręgowych Linii Wodnych, Polskiej Żegludze Państwowej i w prywatnych towarzystwach żeglugowych, nadających się do realizacji zadań o charakterze bojowym oraz ich przyjmowaniem z rąk właścicieli sporządzając odpowiedni protokół. Rekwizycja statków i motorówek odbywała się w portach rzecznych Warszawy, Modlina, Wyszogrodu, Płocka i Torunia.<br>W ostatnich dniach lipca oraz w pierwszej połowie sierpnia zarekwirowano oraz wycofano spod kurateli Dowództwa Okręgowych Linii Wodnych - 12 statków: "Wyspiański", "Stefan Batory", "Minister", "Sobieski", "Warneńczyk