Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
warsztatów. Nie lepsze, nie gorsze niż ich dworskie i mieszczańskie poprzedniczki, po prostu inne.
Malowidła były wyraziste, jaskrawe w skrzyniach krakowskich, kujawskich i późnych łowickich, stonowane, ciemne na terenie Gorców. Zręczny rzemieślnik malował je "od ręki", znakomicie wyczuwając proporcje, mniej sprawni posługiwali się patronami, a także stemplami z ziemniaka bądź buraka. Jak w wielu innych przypadkach, kompozycje ludowe łączyły doświadczenia różnych stylów historycznych, tworząc sobie właściwe efekty. Wpływ renesansu widzimy w układzie i motywach skrzyń kujawskich i krakowskich; baroku w skrzyniach i meblach dolnośląskich; rokoka w dekoracji kwiatowej; klasycyzmu w motywach waz, dekorowanych wieńcami kwiatów.
Obok skrzyń występowały też kufry. Wiele
warsztatów. Nie lepsze, nie gorsze niż ich dworskie i mieszczańskie poprzedniczki, po prostu inne. <br>Malowidła były wyraziste, jaskrawe w skrzyniach krakowskich, kujawskich i późnych łowickich, stonowane, ciemne na terenie Gorców. Zręczny rzemieślnik malował je "od ręki", znakomicie wyczuwając proporcje, mniej sprawni posługiwali się patronami, a także stemplami z ziemniaka bądź buraka. Jak w wielu innych przypadkach, kompozycje ludowe łączyły doświadczenia różnych stylów historycznych, tworząc sobie właściwe efekty. Wpływ renesansu widzimy w układzie i motywach skrzyń kujawskich i krakowskich; baroku w skrzyniach i meblach dolnośląskich; rokoka w dekoracji kwiatowej; klasycyzmu w motywach waz, dekorowanych wieńcami kwiatów. <br>Obok skrzyń występowały też kufry. Wiele
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego