Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
przyzwyczajeniami aktorów oraz z gustami publiczności, o wiele bardziej zachowawczymi (szczególnie w teatrach subwencjonowanych), niż spodziewali się romantycy. Nadto o wiele ostrzejsze, niż wobec tekstów drukowanych, były w teatrze zakazy cenzury.
Zgoda na podporządkowanie dzieła sztuki jakimkolwiek zewnętrznym powinnościom była sprzeczna z romantyczną wizją artysty. A jednak znaczna część dramatów była pisana z myślą o teatrze, ich autorzy z góry akceptowali owe wymagane ograniczenia. W efekcie zupełnie inny charakter mają dramaty, które były pisane nie dla sceny - jak Manfred, Cromwell, trzecia część Dziadów, Nie-Boska komedia - niż na przykład Remorse, Hernani, Chatterton, Konfederaci barscy, pisane niekiedy nawet dla konkretnego teatru. Zakładane przeznaczenie
przyzwyczajeniami aktorów oraz z gustami publiczności, o wiele bardziej zachowawczymi (szczególnie w teatrach subwencjonowanych), niż spodziewali się romantycy. Nadto o wiele ostrzejsze, niż wobec tekstów drukowanych, były w teatrze zakazy cenzury.<br>Zgoda na podporządkowanie dzieła sztuki jakimkolwiek zewnętrznym powinnościom była sprzeczna z romantyczną wizją artysty. A jednak znaczna część dramatów była pisana z myślą o teatrze, ich autorzy z góry akceptowali owe wymagane ograniczenia. W efekcie zupełnie inny charakter mają dramaty, które były pisane nie dla sceny - jak Manfred, Cromwell, trzecia część Dziadów, Nie-Boska komedia - niż na przykład Remorse, Hernani, Chatterton, Konfederaci barscy, pisane niekiedy nawet dla konkretnego teatru. Zakładane przeznaczenie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego