Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
wyraźnie tego nie mówił: spełniał ten atrybut określoną funkcję w ramach nie tyle religii, ile metafizyki. Bóg był ostateczną racją wyjaśniającą istniejący świat. Wiązało się to ściśle z tomistyczną koncepcją poznania naukowego. Poznać coś, znaczy wskazać racje, powody, "przyczyny" tego, co się poznaje. Wymieniano cztery rodzaje owych wyjaśniających racji: sprawcza, celowa, materialna, formalna. Bóg był "racją wszelkich racji" i "przyczyną wszelkich przyczyn". Dzięki Bogu świat mógł być także metafizycznie zrozumiały. Bo świat, właśnie dany zmysłowo świat, wymaga zrozumienia od wielu stron: od strony celu, od strony przyczyny sprawczej, od strony ruchu, od strony doskonałości, od strony przygodności istnienia. Oglądany przez pryzmat
wyraźnie tego nie mówił: spełniał ten atrybut określoną funkcję w ramach nie tyle religii, ile metafizyki. Bóg był ostateczną racją wyjaśniającą istniejący świat. Wiązało się to ściśle z tomistyczną koncepcją poznania naukowego. Poznać coś, znaczy wskazać racje, powody, "przyczyny" tego, co się poznaje. Wymieniano cztery rodzaje owych wyjaśniających racji: sprawcza, celowa, materialna, formalna. Bóg był "racją wszelkich racji" i "przyczyną wszelkich przyczyn". Dzięki Bogu świat mógł być także metafizycznie zrozumiały. Bo świat, właśnie dany zmysłowo świat, wymaga zrozumienia od wielu stron: od strony celu, od strony przyczyny sprawczej, od strony ruchu, od strony doskonałości, od strony przygodności istnienia. Oglądany przez pryzmat
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego