Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
Pułtuska, ale zaznaczając kontury rytem odsłaniającym ciemny kolor gliny pod warstwa pobiałki.Technikę tę zwano flamerowaniem.
Na Kaszubach kilka pokoleń garncarzy z rodziny Neclów kontynuuje w Chmielnie charakterystyczne

dla nich zdobnictwo, m.in. z motywem rybiej łuski. Obok pobiałki stosują zieleń, brąz, kolor niebieski, a z rzadka i fioletowy.
W ceramice naszej przeważają w zdobnictwie motywy geometryczne i roślinne, także zwierzęce: ptaki, kury. Barana przedstawiano tylko na misach z okolic Białegostoku, w których noszono do kościoła święconkę wielkanocna. Dawniej, co zauważono badając wykopaliska z XVII w., istniała ceramika z motywami ludzkimi, pozwalająca zwrócić uwagę na proces przejścia ornamentyki od stylowej do
Pułtuska, ale zaznaczając kontury rytem odsłaniającym ciemny kolor gliny pod warstwa pobiałki.Technikę tę zwano flamerowaniem. <br>Na Kaszubach kilka pokoleń garncarzy z rodziny Neclów kontynuuje w Chmielnie charakterystyczne <br>&lt;page nr=261&gt;<br> dla nich zdobnictwo, m.in. z motywem rybiej łuski. Obok pobiałki stosują zieleń, brąz, kolor niebieski, a z rzadka i fioletowy. <br>W ceramice naszej przeważają w zdobnictwie motywy geometryczne i roślinne, także zwierzęce: ptaki, kury. Barana przedstawiano tylko na misach z okolic Białegostoku, w których noszono do kościoła święconkę wielkanocna. Dawniej, co zauważono badając wykopaliska z XVII w., istniała ceramika z motywami ludzkimi, pozwalająca zwrócić uwagę na proces przejścia ornamentyki od stylowej do
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego