Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
całe części
­ Kyrie i Benedictus. Część Kyrie (stanowiąca wyjątek ze względu na szybkie
tempo jej
pierwszej fazy ­ Allegro risoluto i obsadę chóralną, nie zaś solistyczną) jest
niezwykle zwarta materiałowo ­ integrowana, pozornie bez uzasadnienia, aluzyjnie
motywem inicjalnym Bogurodzicy (przekazu krakowskiego; pojawia się także motyw
"dzieła Chrzciciela") i innymi motywami o pokrewnym charakterze. Symbolika tego
materiału wiąże się jednak ściśle z cytowanym uprzednio i komentowanym przesłaniem
kompozytora ­ czciciela, jak się okazuje, Najświętszej Marii Panny. Maliszewski
postępuje odmiennie w porównaniu do innych twórców posługujących się motywiką
Bogurodzicy (szerzej o tym w rozdziale II), nie eksponuje bowiem ani czytelności
motywu, ani, co istotniejsze kategorii "maiestas
całe części <br>­ Kyrie i Benedictus. Część Kyrie (stanowiąca wyjątek ze względu na szybkie <br>tempo jej <br>pierwszej fazy ­ Allegro risoluto i obsadę chóralną, nie zaś solistyczną) jest <br>niezwykle zwarta materiałowo ­ integrowana, pozornie bez uzasadnienia, aluzyjnie <br>motywem inicjalnym Bogurodzicy (przekazu krakowskiego; pojawia się także motyw <br>"dzieła Chrzciciela") i innymi motywami o pokrewnym charakterze. Symbolika tego <br>materiału wiąże się jednak ściśle z cytowanym uprzednio i komentowanym przesłaniem <br>kompozytora ­ czciciela, jak się okazuje, Najświętszej Marii Panny. Maliszewski <br>postępuje odmiennie w porównaniu do innych twórców posługujących się motywiką <br>Bogurodzicy (szerzej o tym w rozdziale II), nie eksponuje bowiem ani czytelności <br>motywu, ani, co istotniejsze kategorii "maiestas
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego