Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
uniwersalizmu zen,
odrywa zen od tradycji buddyzmu, twierdząc, iż 'oświecenie' zen samo
w sobie nie jest ani buddyjskie, ani chrześcijańskie, nie jest też nierozerwalnie związane z żadnym wyznaniem. Moim zdaniem uniwersalistyczna koncepcja zen powinna być określona mianem 'anonimowego zen' analogicznie do
pojęcia 'anonimowego chrześcijaństwa' Karla Rahnera. Rahner określa mianem
'anonimowych chrześcijan' tych wszystkich, którzy osiągną zbawienie w pojęciu
chrześcijańskim bez uznania historycznego objawienia Słowa Bożego.
Twierdzi on, że zwłaszcza po Soborze Watykańskim II nie może budzić
żadnych wątpliwości fakt, iż człowiek jest usprawiedliwiony w łasce Bożej,
a więc może być zbawiony nawet wtedy, gdy nie należy w sensie socjologicznym
do Kościoła
uniwersalizmu zen, <br>odrywa zen od tradycji buddyzmu, twierdząc, iż 'oświecenie' zen samo <br>w sobie nie jest ani buddyjskie, ani chrześcijańskie, nie jest też nierozerwalnie związane z żadnym wyznaniem. Moim zdaniem uniwersalistyczna koncepcja zen powinna być określona mianem 'anonimowego zen' analogicznie do <br>pojęcia 'anonimowego chrześcijaństwa' Karla Rahnera. Rahner określa mianem <br>'anonimowych chrześcijan' tych wszystkich, którzy osiągną zbawienie w pojęciu <br>chrześcijańskim bez uznania historycznego objawienia Słowa Bożego. <br>Twierdzi on, że zwłaszcza po Soborze Watykańskim II nie może budzić <br>żadnych wątpliwości fakt, iż człowiek jest usprawiedliwiony w łasce Bożej, <br>a więc może być zbawiony nawet wtedy, gdy nie należy w sensie socjologicznym <br>do Kościoła
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego