Typ tekstu: Książka
Autor: Zięba Maciej
Tytuł: Po szkodzie? Przed szkodą?
Rok: 1997
gospodarki, jak z polityki i
kultury, okazał się pękiem różnorodnych liberalizmów. Niektóre z nich
są sobie wręcz przeciwstawne, nawet wrogie. Przykładowo, tyczy to
XVIII-wiecznego liberalizmu francuskiego i amerykańskiego. Pierwszy z
nich, racjonalistyczny i mający ogromne aspiracje do skonstruowania
idealnego ustroju, sięga swymi filozoficznymi korzeniami Kartezjusza, a
za jego "ojców chrzestnych" uznać można Rousseau i Woltera. Miał on bez
wątpienia charakter indywidualistyczny i wolnomyślicielski. Drugi
liberalizm, osadzony mocno w ewolucyjnej tradycji angielskiej, która z
kolei wiele czerpała z antyku (a takoż z Tomasza z Akwinu), wnosi do
liberalnej tradycji amerykański pragmatyzm i empiryzm oraz religijność
i znacznie mocniej podkreśla wymiar wspólnotowy
gospodarki, jak z polityki i<br>kultury, okazał się pękiem różnorodnych liberalizmów. Niektóre z nich<br>są sobie wręcz przeciwstawne, nawet wrogie. Przykładowo, tyczy to<br>XVIII-wiecznego liberalizmu francuskiego i amerykańskiego. Pierwszy z<br>nich, racjonalistyczny i mający ogromne aspiracje do skonstruowania<br>idealnego ustroju, sięga swymi filozoficznymi korzeniami Kartezjusza, a<br>za jego "ojców chrzestnych" uznać można Rousseau i Woltera. Miał on bez<br>wątpienia charakter indywidualistyczny i wolnomyślicielski. Drugi<br>liberalizm, osadzony mocno w ewolucyjnej tradycji angielskiej, która z<br>kolei wiele czerpała z antyku (a takoż z Tomasza z Akwinu), wnosi do<br>liberalnej tradycji amerykański pragmatyzm i empiryzm oraz religijność<br>i znacznie mocniej podkreśla wymiar wspólnotowy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego