Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
podobne, trochę tak jak przy komponowaniu muzyki. Szczegółowo tej myśli nie rozwijał, ale lubił do niej wracać. Mogła być wyrazem częstego u artystów wrażenia, że coś - co nazywają właśnie poczuciem formy! - prowadzi rękę malarza, kompozytora, pisarza. Że to on jest prowadzony, nie o wszystkim sam decyduje. Sztuka nie byłaby wówczas czystą konwencją, świat zaś taki, jakim go widzimy - dziełem przypadku.
Beethoven pytał, myśląc o swojej muzyce: "Muss es sein?" I odpowiadał: "Es muss sein". Musi być taka, jaka jest. Za tym "musi" świta jakaś wyższa, transcendentna konieczność... Gombrowicz nie szedł oczywiście tak daleko.
Mniemał jednak na pewno, że "forma wiąże się
podobne, trochę tak jak przy komponowaniu muzyki. Szczegółowo tej myśli nie rozwijał, ale lubił do niej wracać. Mogła być wyrazem częstego u artystów wrażenia, że coś - co nazywają właśnie poczuciem formy! - prowadzi rękę malarza, kompozytora, pisarza. Że to on jest prowadzony, nie o wszystkim sam decyduje. Sztuka nie byłaby wówczas czystą konwencją, świat zaś taki, jakim go widzimy - dziełem przypadku.<br>Beethoven pytał, myśląc o swojej muzyce: "&lt;foreign&gt;Muss es sein?&lt;/&gt;" I odpowiadał: &lt;foreign&gt;"Es muss sein"&lt;/&gt;. Musi być taka, jaka jest. Za tym "musi" świta jakaś wyższa, transcendentna konieczność... Gombrowicz nie szedł oczywiście tak daleko.<br>Mniemał jednak na pewno, że "forma wiąże się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego