Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
ujęciu cézanne'owskim dawała nam olśnienie czystej sztuki.
Kraków po roku 1920: na ścianach wszystkich mieszkań oleodruki Matejki, u kulturalnych lekarzy i dentystów pastele Wyspiańskiego, portrety i pejzaże Mehoffera czy Wyczółkowskiego, surowy temat niezdobnej martwej (z wyjątkiem jeszcze kwiatów) prawie nie istniał, nie istniała również - poza niezmiernie rzadkimi jednostkami - świadomość gry czysto malarskiej, tym bardziej cézanne'owskiej budowy płótna kolorem. A historycy sztuki? Przemiły profesor Jagiellońskiego Uniwersytetu Jerzy Mycielski jeszcze się za głowę łapał, gdy mówiono o... Courbecie.
Formiści, którzy zaraz po wojnie światowej pierwsi wszczęli żywy ruch artystyczny w Krakowie, byli tak zapaleni do nowinek kubizmu, futuryzmu, że rola Cézanne'a, zdaje mi
ujęciu cézanne'owskim dawała nam olśnienie czystej sztuki.<br>Kraków po roku 1920: na ścianach wszystkich mieszkań oleodruki Matejki, u kulturalnych lekarzy i dentystów pastele Wyspiańskiego, portrety i pejzaże Mehoffera czy Wyczółkowskiego, surowy temat niezdobnej martwej (z wyjątkiem jeszcze kwiatów) prawie nie istniał, nie istniała również - poza niezmiernie rzadkimi jednostkami - świadomość gry czysto malarskiej, tym bardziej cézanne'owskiej budowy płótna kolorem. A historycy sztuki? Przemiły profesor Jagiellońskiego Uniwersytetu Jerzy Mycielski jeszcze się za głowę łapał, gdy mówiono o... Courbecie.<br>Formiści, którzy zaraz po wojnie światowej pierwsi wszczęli żywy ruch artystyczny w Krakowie, byli tak zapaleni do nowinek kubizmu, futuryzmu, że rola Cézanne'a, zdaje mi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego