Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Przegląd Biblioteczny
Nr: 2
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1981
dążeń i oczekiwań. Aby mogły one zaistnieć lub być spełnione, czytelnik (odbiorca) musi mieć odpowiednią wiedzę i doświadczenie, które umożliwią mu obcowanie z tekstem. Zespół tej wiedzy i doświadczenia A.R. Zieliński określa jako kompetencje czytelnicze. Cechy społeczno-demograficzne, które w tradycyjnej uprawianych badaniach czytelnictwa traktowane były jako główne warunki decydujące o ilościowych i jakościowych zjawiskach czytelniczych, są w badaniach kompetencji czytelniczych traktowane jako wstępne. Badania potwierdziły bowiem, że wiedza i doświadczenie czytelnicze kształtują się również pod wpływem rodziny, środowiska pracy, wykonywanego zawodu. Niemniej ważnym warunkiem uczestniczenia w komunikacji społecznej za pośrednictwem tekstu są kompetencje językowe. Na zawodność upatrywania motywacji towarzyszących
dążeń i oczekiwań. Aby mogły one zaistnieć lub być spełnione, czytelnik (odbiorca) musi mieć odpowiednią wiedzę i doświadczenie, które umożliwią mu obcowanie z tekstem. Zespół tej wiedzy i doświadczenia A.R. Zieliński określa jako kompetencje czytelnicze. Cechy społeczno-demograficzne, które w tradycyjnej uprawianych badaniach czytelnictwa traktowane były jako główne warunki decydujące o ilościowych i jakościowych zjawiskach czytelniczych, są w badaniach kompetencji czytelniczych traktowane jako wstępne. Badania potwierdziły bowiem, że wiedza i doświadczenie czytelnicze kształtują się również pod wpływem rodziny, środowiska pracy, wykonywanego zawodu. Niemniej ważnym warunkiem uczestniczenia w komunikacji społecznej za pośrednictwem tekstu są kompetencje językowe. Na zawodność upatrywania motywacji towarzyszących
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego