Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura i Społeczeństwo
Nr: 1
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1977
metoda diagnostyczno–generalizująca, a konary — szczegółowe metody dedukcji, indukcji i diagnozy. Przy poszukiwaniach jedności nauki, rozbitej na wielość wąsko wyspecjalizowanych dyscyplin naukowych, można odnaleźć pewne wspólne rysy wszelkiej pracy naukowej, polegającej na odkrywaniu i uzasadnianiu hipotez różnych rzędów ogólności. Zarówno metody diagnostyczne, jak i metody indukcyjne powiązane z dedukcyjnymi stanowią niezbędne narzędzia rozwoju obu biegunów poznania — konkretnych zjawisk oraz ogólnych relacji i zależności. Proponowany, rozwinięty model nauki wskazuje na dwustronną zależność obu tych biegunów poznania naukowego: dobre diagnozy nie tylko wyjaśniają konkretne sytuacje i potrzeby ich modyfikacji i ulepszania, ale także są podstawą płodnych hipotez ogólnych. Natomiast poznanie
metoda diagnostyczno–generalizująca, a konary — szczegółowe metody dedukcji, indukcji i diagnozy. Przy poszukiwaniach jedności nauki, rozbitej na wielość wąsko wyspecjalizowanych dyscyplin naukowych, można odnaleźć pewne wspólne rysy wszelkiej pracy naukowej, polegającej na odkrywaniu i uzasadnianiu hipotez różnych rzędów ogólności. Zarówno metody diagnostyczne, jak i metody indukcyjne powiązane z dedukcyjnymi stanowią niezbędne narzędzia rozwoju obu biegunów poznania — konkretnych zjawisk oraz ogólnych relacji i zależności.<page nr=267> Proponowany, rozwinięty model nauki wskazuje na dwustronną zależność obu tych biegunów poznania naukowego: dobre diagnozy nie tylko wyjaśniają konkretne sytuacje i potrzeby ich modyfikacji i ulepszania, ale także są podstawą płodnych hipotez ogólnych. Natomiast poznanie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego