Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
W tym
kontekście należy rozumieć słowa Nishidy, iż "świat sam przejawia siebie
i kształtuje sam siebie w samowyrażaniu".
Taka dynamiczna struktura interaktywności wszystkich rzeczy przy zachowaniu
ich indywidualnych cech jest możliwa w 'nicości absolutnej', która nie jest
"zasadą ograniczania" w sensie fundamentu. W takim ujęciu paradoks nie jest
momentem ruchu dialektycznego, jak to postuluje Tadeusz Płużański. Według
Płużańskiego prawa dialektyki stosowane do układów statycznych zmieniają się
w prawa paradoksu, i odwrotnie. Tak więc, synteza dialektyczna Hegla jest
jednością przeciwieństw rozpatrywanych w ruchu, a synteza paradoksowa jest
jednością przeciwieństw w bezruchu. Płużański traktuje filozofię paradoksu
jako 'filozofię momentu' przeciwstawioną 'filozofii totalności', co
W tym <br>kontekście należy rozumieć słowa Nishidy, iż "świat sam przejawia siebie <br>i kształtuje sam siebie w samowyrażaniu". <br>Taka dynamiczna struktura interaktywności wszystkich rzeczy przy zachowaniu <br>ich indywidualnych cech jest możliwa w 'nicości absolutnej', która nie jest <br>"zasadą ograniczania" w sensie fundamentu. W takim ujęciu paradoks nie jest <br>momentem ruchu dialektycznego, jak to postuluje Tadeusz Płużański. Według <br>Płużańskiego prawa dialektyki stosowane do układów statycznych zmieniają się <br>w prawa paradoksu, i odwrotnie. Tak więc, synteza dialektyczna Hegla jest <br>jednością przeciwieństw rozpatrywanych w ruchu, a synteza paradoksowa jest <br>jednością przeciwieństw w bezruchu. Płużański traktuje filozofię paradoksu <br>jako 'filozofię momentu' przeciwstawioną 'filozofii totalności', co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego