Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
1515 r., wydrukowana w 1524, a wystawiona dopiero w 1562, czyli dwanaście lat po śmierci autora. Gdyby nie Zamoyski, podobny los mógłby spotkać i Odprawę.
Trissino mógł być poniekąd wzorem Kochanowskiemu dla poszukiwań wersyfikatorskich. Sofonisba napisana jest tzw. endecasillabo sciolto, czyli nierymowanym jedenastozgłoskowcem. Biały (nierymowany) jedenastozgłoskowiec zastosowany został parokrotnie w dialogowych partiach Odprawy. Poza nim posłużył się jeszcze poeta białym trzynastozgłoskowcem i białym dwunastozgłoskowcem. Dwa chóry napisał wierszem rymowanym: pierwszy ośmiozgłoskowcem, drugi dwunastozgłoskowcem. Trzeci, najpiękniejszy chór - to biały różnosylabowiec metryczny (o chórach patrz niżej).
Regularność Odprawy jako tragedii znaczy tyle, co operowanie repertuarem rozwiązań kompozycyjnych wytworzonych przez tradycję antyczną i poświadczonych
1515 r., wydrukowana w 1524, a wystawiona dopiero w 1562, czyli dwanaście lat po śmierci autora. Gdyby nie Zamoyski, podobny los mógłby spotkać i Odprawę.<br>Trissino mógł być poniekąd wzorem Kochanowskiemu dla poszukiwań wersyfikatorskich. Sofonisba napisana jest tzw. endecasillabo sciolto, czyli nierymowanym jedenastozgłoskowcem. Biały (nierymowany) jedenastozgłoskowiec zastosowany został parokrotnie w dialogowych partiach Odprawy. Poza nim posłużył się jeszcze poeta białym trzynastozgłoskowcem i białym dwunastozgłoskowcem. Dwa chóry napisał wierszem rymowanym: pierwszy ośmiozgłoskowcem, drugi dwunastozgłoskowcem. Trzeci, najpiękniejszy chór - to biały różnosylabowiec metryczny (o chórach patrz niżej).<br>Regularność Odprawy jako tragedii znaczy tyle, co operowanie repertuarem rozwiązań kompozycyjnych wytworzonych przez tradycję antyczną i poświadczonych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego