Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 400-401
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1981
Księgi Hioba widzę, że uważnie czytał Dżumę Camusa. Jestem pewien, że nie tylko uważnie, lecz i z przejęciem. Parokrotnie, słuchając go, uprzytamniałem sobie naraz że wchodzę w klimat Dżumy, tej powieści o zbrataniu się i przeplataniu dwóch świętości: katolickiej i laickiej. Oto ojciec Paneloux, jezuita, dla którego dżuma jest początkowo dopustem bożym. Po śmierci niewinnego dziecka, małego Othon, Paneloux woła w pamiętnym w zadżumionym Oranie kazaniu: "Nie ufajmy tym moralistom, którzy mówią że należy paść na kolana i poniechać wszystkiego. Należy jedynie iść naprzód, w ciemności, trochę po omacku, i starać się czynić dobrze". Przed ową zmianą Tarrou, "święty bez Boga
Księgi Hioba widzę, że uważnie czytał Dżumę Camusa. Jestem pewien, że nie tylko uważnie, lecz i z przejęciem. Parokrotnie, słuchając go, uprzytamniałem sobie naraz że wchodzę w klimat Dżumy, tej powieści o zbrataniu się i przeplataniu dwóch świętości: katolickiej i laickiej. Oto ojciec Paneloux, jezuita, dla którego dżuma jest początkowo dopustem bożym. Po śmierci niewinnego dziecka, małego Othon, Paneloux woła w pamiętnym w zadżumionym Oranie kazaniu: "Nie ufajmy tym moralistom, którzy mówią że należy paść na kolana i poniechać wszystkiego. Należy jedynie iść naprzód, w ciemności, trochę po omacku, i starać się czynić dobrze". Przed ową zmianą Tarrou, "święty bez Boga
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego