Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nieskończoną liczbę 'buddów' ".
Teorię 'jaźni jako jedynej rzeczywistości' należy interpretować z punktu
widzenia 'logiki paradoksu', ponieważ z punktu widzenia logiki formalnej jest
ona absurdalna. Skoro bowiem między 'jaźnią jednostkową', 'buddą' i wszystkimi
innymi fenomenami nie ma żadnej różnicy, nie ma w ogóle sensu
robienie takich rozróżnień. Mistrzowie zen ostrzegali przed dosłownym
rozumieniem tej teorii, o czym świadczy następująca rozmowa Fayana Wenyi
z uczniem. Fayan, wskazując na wielki kamień, spytał ucznia: "Czy ten
kamień jest w twojej jaźni, czy poza nią?". Uczeń, powołując się na teorię

'jaźni jako jedynej rzeczywistości', odpowiedział, że kamień znajduje się
w jego jaźni. Na to Fayan rzekł
nieskończoną liczbę 'buddów' ".&lt;/&gt; <br>Teorię 'jaźni jako jedynej rzeczywistości' należy interpretować z punktu <br>widzenia 'logiki paradoksu', ponieważ z punktu widzenia logiki formalnej jest <br>ona absurdalna. Skoro bowiem między 'jaźnią jednostkową', 'buddą' i wszystkimi <br>innymi fenomenami nie ma żadnej różnicy, nie ma w ogóle sensu <br>robienie takich rozróżnień. Mistrzowie zen ostrzegali przed dosłownym <br>rozumieniem tej teorii, o czym świadczy następująca rozmowa Fayana Wenyi <br>z uczniem. Fayan, wskazując na wielki kamień, spytał ucznia: "Czy ten <br>kamień jest w twojej jaźni, czy poza nią?". Uczeń, powołując się na teorię <br>&lt;page nr=237&gt;<br>'jaźni jako jedynej rzeczywistości', odpowiedział, że kamień znajduje się <br>w jego jaźni. Na to Fayan rzekł
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego