Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
więc traktować przekazu zen jako czegoś zupełnie niezwiązanego
z nauką Śakyamuniego spisaną w sutrach. Nie powinno to nikogo dziwić, jeśli
weźmie się pod uwagę fakt, iż 'oświecenie' zen jest tym samym 'oświeceniem',
którego dostąpił Budda Śakyamuni.
Twierdzenie, że zen nie ma nic wspólnego z doktryną buddyjską,
prowadziłoby do wniosku, iż doświadczenie 'oświecenia' mistrzów zen różni
się od doświadczenia 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego. Jednak taki wniosek
podważałby wiarygodność zen wywodzącego swój duchowy przekaz właśnie
od Buddy Śakyamuniego, który zgłębił istotę rzeczywistości w akcie
'oświecenia'. Inaczej mówiąc - bez 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego nie
może być mowy o zen jako duchowym 'przekazie od jaźni do jaźni
więc traktować przekazu zen jako czegoś zupełnie niezwiązanego <br>z nauką Śakyamuniego spisaną w sutrach. Nie powinno to nikogo dziwić, jeśli <br>weźmie się pod uwagę fakt, iż 'oświecenie' zen jest tym samym 'oświeceniem', <br>którego dostąpił Budda Śakyamuni. <br>Twierdzenie, że zen nie ma nic wspólnego z doktryną buddyjską, <br>prowadziłoby do wniosku, iż doświadczenie 'oświecenia' mistrzów zen różni <br>się od doświadczenia 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego. Jednak taki wniosek <br>podważałby wiarygodność zen wywodzącego swój duchowy przekaz właśnie <br>od Buddy Śakyamuniego, który zgłębił istotę rzeczywistości w akcie <br>'oświecenia'. Inaczej mówiąc - bez 'oświecenia' Buddy Śakyamuniego nie <br>może być mowy o zen jako duchowym 'przekazie od jaźni do jaźni
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego