Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
nim obcowania dawało iluzję wykraczania poza status ludzkiej kondycji (co czasem oznaczało świadome i realne przekraczanie progu śmierci). Wymagało to oczywiście prób wyjścia poza XVIII-wieczny obraz wszechświata uporządkowanego, urządzonego na wzór mechanizmu zegara; poza takie jego rozumienie, przeciw któremu gwałtownie buntował się Gustaw w IV części Dziadów.
W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę ludzkich sił i wyobraźni. Kończyły się rezygnacją - albo "roztrąceniem o Boga", jak pisał Słowacki, czyli szaleństwem lub śmiercią. Ku czemu by nie prowadziły, zawsze wymagały jednak od poety kreacji przestrzeni monumentalnej - musiała być w
nim obcowania dawało iluzję wykraczania poza status ludzkiej kondycji (co czasem oznaczało świadome i realne przekraczanie progu śmierci). Wymagało to oczywiście prób wyjścia poza XVIII-wieczny obraz wszechświata uporządkowanego, urządzonego na wzór mechanizmu zegara; poza takie jego rozumienie, przeciw któremu gwałtownie buntował się Gustaw w IV części Dziadów.<br>W romantycznej dramaturgii wszelkie próby ustanowienia w tym obszarze godnego miejsca dla jednostki prowadziły do zmagań duchowych, przekraczających miarę ludzkich sił i wyobraźni. Kończyły się rezygnacją - albo "roztrąceniem o Boga", jak pisał Słowacki, czyli szaleństwem lub śmiercią. Ku czemu by nie prowadziły, zawsze wymagały jednak od poety kreacji przestrzeni monumentalnej - musiała być w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego