Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jako podmiot,
który jest różny od przedmiotu poznania.
Pojęcie 'jaźni zwyczajnej' pojawia się w naukach mistrza Nanquana
Puyuana (jap. Nansen Fugan ?-834), który na pytanie swojego ucznia,
Zhaozhou Congshena (jap. Joshu Jushin, 778-897), o to, czym jest istota zen
(dosłownie 'droga', chiń. dao; jap. do), odpowiedział: "Zwyczajna jaźń jest
'drogą' (chiń. pingchanxinshi dao; jap. byojo shin kore do)".
Dalszy ciąg tego słynnego dialogu brzmi następująco: "Czy powinniśmy
kierować się w stronę 'drogi', czy nie?" - zapytał Zhaoshou. "Jeśli próbujesz
nakierować się na nią, oddalasz się od niej" - odpowiedział Nanquan. "Jeśli

nie będziemy kierować się w jej stronę, w jaki sposób poznamy
jako podmiot, <br>który jest różny od przedmiotu poznania. <br>Pojęcie 'jaźni zwyczajnej' pojawia się w naukach mistrza Nanquana <br>Puyuana (jap. Nansen Fugan ?-834), który na pytanie swojego ucznia, <br>Zhaozhou Congshena (jap. Joshu Jushin, 778-897), o to, czym jest istota zen <br>(dosłownie 'droga', chiń. dao; jap. do), odpowiedział: "Zwyczajna jaźń jest <br>'drogą' (chiń. pingchanxinshi dao; jap. byojo shin kore do)". <br>Dalszy ciąg tego słynnego dialogu brzmi następująco: "Czy powinniśmy <br>kierować się w stronę 'drogi', czy nie?" - zapytał Zhaoshou. "Jeśli próbujesz <br>nakierować się na nią, oddalasz się od niej" - odpowiedział Nanquan. "Jeśli <br>&lt;page nr=54&gt;<br>nie będziemy kierować się w jej stronę, w jaki sposób poznamy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego