Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
poszczególnych
faz praktyki oznacza bowiem, że można być trochę mniej lub trochę
bardziej oświeconym.
Z tego powodu w tradycji zen pojawiło się paradoksalne pojęcie 'praktyki
nagłej' (chiń. dunxiu; jap. tonshu), które odnosi się właśnie do praktyki
niestopniowej. W czasie niestopniowej praktyki nie następuje transformacja
'jaźni jednostkowej', a jedynie odkrycie jej drugiego dna, czyli perspektywy
'absolutnie sprzecznej samotożsamości'.
Z tego powodu wielu mistrzów zen podkreślało, że wybrana przez nich
metoda nie jest 'praktyką stopniową'. Na przykład Dahui, broniąc się przed
zarzutami, iż metoda 'wpatrywania się w koan' jest 'praktyką stopniową',
porównywał ją do strzelania z łuku. Możliwe, że nawiązywał przy tym do
mistrza
poszczególnych <br>faz praktyki oznacza bowiem, że można być trochę mniej lub trochę <br>bardziej oświeconym. <br>Z tego powodu w tradycji zen pojawiło się paradoksalne pojęcie 'praktyki <br>nagłej' (chiń. dunxiu; jap. tonshu), które odnosi się właśnie do praktyki <br>niestopniowej. W czasie niestopniowej praktyki nie następuje transformacja <br>'jaźni jednostkowej', a jedynie odkrycie jej drugiego dna, czyli perspektywy <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. <br>Z tego powodu wielu mistrzów zen podkreślało, że wybrana przez nich <br>metoda nie jest 'praktyką stopniową'. Na przykład Dahui, broniąc się przed <br>zarzutami, iż metoda 'wpatrywania się w koan' jest 'praktyką stopniową', <br>porównywał ją do strzelania z łuku. Możliwe, że nawiązywał przy tym do <br>mistrza
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego